Stefan Forsberg

Entreprenör, motivatör och inspiratör som gärna utvecklar organisationer snarare än förvaltar. Uppskattar ärlighet och människor som vill och är engagerade.

Driver årets Framtidsföretag 2017 enligt Energi Effektiviserings Företagen men också ett litet bolag inom marknadsföring, endast på grund av kärleken till varumärken och upplevelsen av dessa.
Är Årets Innovatör 2016 i Eskilstuna och bygger lönsamma företag, varumärken och långsiktig lönsamhet!

Som VD på SmartFront bygger vi gruppen runt och varumärket/metoden SmartFront AB, som växer kraftigt genom strategisk marknadsföring och stor acceptans av fastighetsmarknaden. Vi stöttar även systrarna Front RK AB samt Raprid Hyrställningar med marknadsarbete.

Tidigare, AB Karl Hedin som marknads & kommunikationschef. Delaktig och drivare av utveckling av hela koncernen genom ledningsarbete koncernledningen. Omsättning ökade från 1,1 miljard till 4,2 under perioden.

Profil
Strateg som gillar försäljning och utmaningen att förstå motivationsfaktorer samt utmana invanda tankemönster. Stöttar ledare och medarbetare mot tillväxt.

Bygger genom tydlighet, målinriktning och framåtskridande kreativa tankar. Trivs med stora utmaningar som SmartFront AB. Vi vill förändra bygg och fastighetsbranschen och öka förståelsen så att vi skapar platser där människor vistas i, inte fastigheter..

Erfarenhet

VD, SmartFront AB

2016 –
En otrolig rolig utmaning. Att få utveckla en unik produkt i en bransch som behöver förnyas och dessutom kunna förbättra miljön för boende och hela jordens befolkning är en bra känsla. Delägare och grundare.
Bistår även Front RK AB, som renoverar fasader och hus, samt Rapid Hyrställningar med övergripande stöd i marknadsföring.

Chef marknadsföring och försäljning, SmartFront AB

2016 –

Forsberg Företagsutveckling AB

Ägare, marknadschef, försäljningschef och föreläsare
2014 –
Stöttar och motiverar…
Efter 25 år som anställd inom försäljning och marknadsföring vill jag hjälpa dig som företagsledare och stötta din organisation att förstå konsekvensen av ett bra varumärkes och organisationsarbete.

Under 12 år arbetade jag med att lyfta AB Karl Hedin till ett företag som syns på rätt sätt med ett tydligt, enhetligt budskap genom hela kedjan. Kännedomen har ökat kraftigt..

Strategi, implementering och engagemang har omvandlat ett företag från produktionsorienterat företag till numera marknadsorienterat.

Vi lanserade även konceptet ”Från planta till planka” och Bergslagspanel med stort genomslag.
Omsättningsökning frän 1,1 till 3,3 miljarder, ett tydligt resultat av bra strategier.

Under perioden har jag jobbat nära andra bolag som Kährs, Paroc, Essve, Makita, Skydda och Sveaskog för att hitta gemensamma aktiviteter som lyfter företagens gemensamma marknadsandelar.

AB Karl Hedin

Kommunikations- och marknadschef
2009-2014
Adderade marknadstjänsten med kommunikationsansvaret inom koncernen där jag hanterade, vårdade och utvecklade varumärket. Ansvarar också för press, sponsor och mediastrategier.
Håller också i sponsorfrågor och event som Vasaloppet med 300 åkare i olika lopp.

Lanserade konceptet ”Från planta till planka” för att särskilja bolaget från konkurrenterna.


Kul att Lantmännen gillade och lanserade från -Från jord till bord efteråt. Samband?
Utvecklade råvarusidans dialog med marknaden och samordnade produktlanseringar med leverantörer som Sveaskog &Sioo.
Kunder som hanterades i centrala förhandlingar var exempelvis Peab, NCC, Skanska, HMB samt kommunala HBV.

AB Karl Hedin

Platschef / Försäljningschef Bygghandel
2003-2012
Byggvaruhandelschef som med duktiga medarbetare byggt en stark lönsam verksamhet i Mellansverige som kraftigt tagit marknadsandelar.
Framgångsrik utveckling med hög lönsamhet.

Luna AB

Säljare / Nyckekundansvarig
1999-2003
Säljare, marknadsföring, relationsbyggande, riktigt lönsam!

Utbildningar och certifieringar

IHM Business School – Strategic Brand Management
Styrelseakademien – Certifierad Styrelseledamot